zondag 7 augustus 2016

KQC 22 - 3 augustus 2016

Voortaan gaat Een Kreun tussen Quark en Cluster op de eerste woensdagavond van de oneven maanden door, tenzij andere aangekondigd. De eerste editie die deze regel volgt ging door op 3 augustus 2016. Ondertussen aflevering 22 van de opvolger van het teloor gegane radioprogramma...
We waren met z'n vieren (Peter, Frank, Jacky en Joost) en maakten er een gezellige muziekavond van. Hierna zoals altijd een overzicht van het beluisterde met wat extra bijeengesprokkelde informatie en opinies.

Terwijl de genodigden zich aanmeldden en de nestelden speelde een mooie verzamelaar van Numina, een dubbel CD met als titel Symbiotic Spaces. Deze dubbelaar bevat unreleased tracks en rareties uit de periode 200-2007 en wordt warm aanbevolen voor iedereen die van dromerige spaced out ambient houdt waarbij zowel licht als duisternis welkom zijn... en tribale invloeden onder de vorm van etnische percussie nooit ver weg zijn. Met andere woorden: familie van de Steve Roach stal. Ter illustratie hierbij een review van Bert Strolenberg.
In my opinion, Numina (aka Jesse Sola) has always been a rather extraordinary ambient musician composing delicately crafted ambient space music. The beautifully designed "Symbiotic Spaces" is a double-cd containing rare and unreleased tracks from 2000 till 2007, featuring music of which I’m more than happy it’s now available.Listening to this album puts you in another state of mind as it takes you "out there", transforming rather melancholic feelings (as e.g. heard on "December Sky") into carefully sculptured textures, sometimes accompanied by well chosen rhythms. "Aleph Zero" is more rhythm-oriented track with swirling, hypnotizing soundscapes while "Dronecoil" drifts into quiet, deeper sonic landscapes before ending up in the surrealistic soundscape world of "Cells" with its cyclic rhythm structure. The second disc offers another 70 minutes of fine tracks which fit the same description, but sometimes moving into a bit more darker, denser landscapes.In all, Jesse’s ambient excursions on "Symbiotic Spaces" are deep, highly cinematic outings which also work very well through headphones. Definitely value for money & by all means highly recommended to any ambient fan!
Deze dubbelaar is ook volledig op bandcamp terug te vinden en te beluisteren met als toemaatje 20 tracks extra, wat het totaal op 40 tracks brengt... https://numina.bandcamp.com/album/symbiotic-spaces-v20-40-track-expanded-edition

Synaesthasia was een van de vele projecten van Bill Lieb en Rhys Fulber, ook bekend van bv. Fontline Assembly en Delerium. Het album Ephemeral is hun derde en verscheen in 1997 op het Amerikaanse Hypnotic label. Synaesthasia verkent duistere tribale ambient klanktapijten, die perfect zouden passen bij een National Geographic documentaire over een ongerept regenwoud of en of andere toendra. Een perfecte soundtrack bij een niet bestaande film. Traag evoluerende evocatieve composities. Voor Jacky een herontdekking... echt de moeite van het beluisteren waard...
Review door Jim Brenholts
Synaesthasia is one of many pseudonyms for Bill Lieb and Rhys Fulber. Ephemeral is another one of their dark and demonic soundscapes. This adventure is an exotic journey into an organic disaster. Lieb and Fulber, always adept at creating satanic atmospheres, have added symphonic textures and gray nature samples to these atmospheres to give them a little extra kick. Ethnic rhythms add more mystery to the proceedings. Lieb and Fulber are taking no prisoners on this trek. This is strictly survival of the fittest. This CD will appeal to fans of Future Sound of London, Radio Massacre International, Kubusschnitt, and Global Communication.

Pats was er bij deze luistergroep niet bij, hij zal wellicht op hetzelfde moment ergens in Hongarije een glas wijn te drinken, en hierdoor moesten we het zonder zijn geapprecieerd gezelschap en Hongaarse wijn doen. Om dat een beetje te compenseren lieten we daarom 2 Hongaarse artiesten de revue passeren:
- Cooler is András Jakab. Met de CDr Details for Gloomy People, verschenen in 2007 op het U-cover CDr label in de limited edition van 155 exemplaren, heeft hij een schitterend underground IDM album nagelaten voor het nageslacht. Het doet aan AFX denken maar heeft een geheel eigen twist. Echt wel heel erg goed. Opde U-cover website lezen we het volgende:

András Jakab aka Cooler finally release his second album on U-cover CDr. This young Hungarian artist still makes beautiful and strong IDM electronica. He worked for two years to complete this emotional 'Details for Gloomy People' album. Overall this release is very well balanced and create on a very personal level. Cooler proves that he deserves a place in todays european electronic scene. On top of this release Ontayso made an epic remix of Blue-eyed Harp that goes over 11 minutes. 
Discogs link: https://www.discogs.com/Cooler-Details-For-Gloomy-People/release/972377
Ook van Hongarije is Soutien Gorge, waarvan we de EP Persze Remixes beluisterden. Deze maxi verscheen op het Hongaarse Bitlab Records in 2005 en zou evengoed op bv. Warp verschenen kunnen zijn. Familie van Boards of Canada en Autechre.
Soundcloud link van het Bitlab Records label met een aantal te beluisteren tracks: https://soundcloud.com/bitlab_records/tracks

Het hoge noorden mag niet ontbreken in een editie van KQC. Jacky had een CD van Valgeir Sigurðsson mee dat als titel Ekvílibríum meegekregen had. Uit IJsland afkomstig, daterend uit 2005, bevat Ekvílibríum stuk voor stuk pareltjes met een fragiliteit die zo typerend is voor muziek uit het hoge noorden. Betoverend mooie muziek!
Een review door François Couture: 
Icelandic producer Valgeir Sigurðsson is best known for his work for other artists (Björk and Bonnie "Prince" Billy, mostly), so it actually comes as no surprise that his solo debut...comes as a surprise. It is a "producer's record," in that Sigurðsson called in favors across the board (although, no, Björk is not part of the adventure), lining up a revolving cast of musicians and three singers: Billy, Faun Fables' Dawn McCarthy, and Machine Translations' J. Walker. However, despite all the diversity among constituent parts, the whole remains surprisingly -- that word again -- consistent. In fact, listening to Ekvilibrium helps you pinpoint and sum up what Sigurðsson brings to other people's records. This debut features quiet electro-acoustic folk pieces made of delicate electronic textures, lushly scored acoustic instruments (lots of strings, subdued piano courtesy of Nico Muhly, occasional brass instruments), and a dreamy feel. In other words: simple compositions developing through complex arrangements. Ekvilibrium contains ten tracks, including four songs and six instrumentals. The album begins with one of KTU's Samuli Kosminen's rough-edged beats ("A Symmetry"), followed by the first song, "Evolution of Waters," the first of two tracks penned by Sigurðsson and Will Oldham. The first half of the album follows a general curve toward the orchestral peak of "Winter Sleep," featuring a ten-piece ensemble and a gripping vocal delivery from Dawn McCarthy. After that, things boil down toward "Kin," Billy's second song. If the songs are more immediately grasped, the instrumentals also provide their fair share of highlights. Highly recommended to fans of post-rock and modern folk.


Joost is een grote fan van het Amerikaanse Kranky label. Om de kwaliteit van het label te staven werd The Psychic Nature of Being van Lichens beluisterd. Dit is sterk bezwerende muziek van heel hoge kwaliteit. Het doet aan de stal van Coil, Current93 en Psychick TV denken, maar komt uit Chicago en heeft dus compleet andere wortels. Post industrial ambient, zo zou je het kunnen omschrijven. Warm aanbevolen voor de liefhebbers!
Een review van Westergaard
It's not often that you hear something that actually sounds new and different, but Robert Lowe's Lichens project does just that. Using his voice and a delay, he sets up elaborate soundscapes (similar to Frippertronics), then plays acoustic guitar on top that evokes outsider folkies like John Fahey and Robbie Basho. Neither approach is new, but in combination the effect is startling. "Vocals" or "voice" is a bit of a misnomer here: no words are uttered; the voice is simply a tone-generating device used to set up a series of drones that interact microtonally, creating additional dissonances and sounds. The pieces unfold slowly, allowing the loops to set a mood until the guitar enters. However, the loops are much more than a mere backdrop for the guitar; they're at least as integral to the overall sound and perhaps more so. These are one-take, no-overdub improvisations, but the elegant guitar playing is anything but noodling. There are melodies and recurring motifs that sound much more like compositions than improvisations. Lowe also brings surprising variety to the formula, utilizing melodic vocal fragments (as opposed to straight drones) in the soundscape on "Shoreline Scoring" and shifting gears a bit on "You Are Excrement, You Can Turn Yourself into Gold" by adding a bit of delay to the guitar for the final movement while the vocals fade out. The Psychic Nature of Being is an odd combination of moody and relaxing, but is ultimately a very rewarding listen.
Kranky The Psychic Nature of Being link:http://www.brainwashed.com/common/htdocs/discog/krank086.html

Toen viel de duisternis met het donkere Daghraven met het album #1. En de uitgebreide review van Erik Vandamme halen we er even bij (http://www.snoozecontrol.be/reviews/5493/)
Kevin Imbrechts blijft verrassend uit de hoek komen. Vorig jaar nog met de geweldige #1 van zijn project Illuminine. Maar ook in het verleden met Mosquito. En nu brengt hij via het label Consouling  sounds weer iets heel anders uit. Onder de naam Daghraven begaat hij donkere Ambient en drone wegen, om ons in een diepe tot duistere trance te doen belanden. #1 - de titel gebruikte hij ook voor zijn project Illuminine - doet ons als luisteraar zweven, boven donkere wolken naar verre oorden. We gaven deze plaat enkele luisterbeurten en voelden een bedwelmende greep ons de keel dichtknijpen. Telkens opnieuw.Al vlug worden vergelijkingen gemaakt met Illuminine, want die gelijkenissen zijn er inderdaad als we de eerste song,  Hoort de Engelen Wenen beluisteren. Dezelfde intensiviteit wordt ook nu naar voor gebracht bij Daghraven. Echter lijkt alles meer omgeven door een eerder dreigende, angstaanjagende atmosfeer. En daar ligt het grote verschil met het eerder genoemd project. De eerste song voelt aan als een ijzingwekkende klauw die je de strot dicht knijpt, tot je de adem is ontnomen. Maar dit is nog maar het begin van een donkere trip doorheen de meest angstaanjagende gedachten. Daar waar Illuminine ons hart verwarmde met zelfs vreugdevolle klanken, lijkt Daghraven wel de eerder duistere tweelingbroer die ons in koude rillingen bezorgt, tot in angstzweet achterlaat.Ambient is een muziekgenre die me als het ware moet hypnotiseren, en naar een andere dimensie kunnen voeren. Dat is bij deze plaat van Daghraven alvast het geval. Al lijkt het landschap vooral dus te bestaan uit griezelig aanvoelende taferelen, zoals ook op de platenhoes te zien is. Twee gemaskerde kinderen aan een vervallen villa, laten vooral het verval zien van een succesvol verleden. Een soort spookachtige omgeving krijgen we voor onze ogen, waar demonen en andere geesten elk moment ons zullen meevoeren naar hun duistere en donkere onderwereld. Ook de rustgevende elementen van het ambient genre voelen we telkens opnieuw opduiken.De Admiraal heeft geschoten, De Tand Des tijds tot Ten Dans in Tranendal. Elke keer krijgen wee krop in de keel, en voelen koude rillingen over onze rug lopen. Het is alsof een onzichtbare hand plots onze schouder aanraakt, waarna het angstzweet ons uitbarst als wij onze demonen recht in de ogen kijken. Nee, dit is geen Ambient die gaat over rozengeur en maneschijn, maar net over de donkere gedachten in hart en ziel. Maar we raden vooral aan deze plaat in zijn geheel te beluisteren. Want het voelt aan als het vertellen van een verhaal met een intro, titel, tussenstuk en slot. Een slot van circa dertien minuten, puur angstaanjagend en griezelig genot. Genot in die zin, dat we tot een diepe waanzin worden gedreven, ons hart slaat sneller en sneller en we vrezen dat het einde nabij is. Om na het afsluiten van deze duistere trip, verweesd achter te blijven. Nog steeds in diezelfde donkere trance, lijkt het of we die demonen uit het verleden eindelijk hebben overwonnen.Daghraven heeft met #1 ons weer eens aangenaam kunnen verrassen. Deze keer door ons onder te dompelen in de meest duistere kant van onze ziel, en een trip aan te bieden die het midden weet te houden tussen complete waanzin en angstaanjagende trance. De hypnotiserende uitwerking van de muziek, vinden we dus ook terug in die toch wel heel integrerende platenhoes. Waarop we even terugkomen op de titelsong De Tand Des Tijds. Want we zien en horen dus, zoals we reeds aangaven, een verval van het verleden. De tand des tijds laat geen spaander geheel van wat ooit een rijk gevuld succesverhaal bleek te zijn. En laat een verloederde, armmoedige tot spookachtige  indruk na. Het verval van wat ooit was is heel confronterend, en doet je een traan wegpinken, mijmerend over wat ooit was. Schoonheid vervaagd, wat overblijft is een donkere tot koude leegte. Maar deze #1 voelt eerder aan als een donker warme deken om dat verleden uiteindelijk een plaats te laten geven.

Op het Nederlandse Staalplaat verscheen een hele reeks albums met als titel Mort Aux Vaches (https://en.wikipedia.org/wiki/Mort_Aux_Vaches). Het zijn een soort alternatieve Peel Sessions die opgenomen werden in de VPRO studios. Contrastate is een van de artisten die zo'n Mort Aux Vaches album op hun naam hebben, is de tweede uit de reeks en werd uitgebracht in 1996. Het is één lange track die thuis zou horen in de Psychich TV stal: abstracte, experimentele soundscapes met daaroverheen spoken word. Beklijvend en intrigerend.
Staalplaat link: http://staalplaat.com/


Joost heeft voor de diashow van de diaclub van Ardooie die ergens in oktober zal doorgaan van een aantal foto's van zijn vader een reportage gemaakt over de abij van Fontenay-Marmagne in Frankrijk met zelfgemaakt muziek. Deze reportage werd bekeken. Om stil van te worden.
Daarna kwamen een drietal track die gebruikt zullen worden als achtergrondmuziek tijdens de Bevlogen tentoonstelling in september 2016 te Gent. Informatie hierover op onderstaande afbeeldingen. Tijdens de vernissage zal Cycles Of Moebius een unieke live set brengen! Allen daarheen!

Daarna vertelde Joost ook dat hij bezig was met een nieuw project dat gebaseerd is op de 5 ritmes van Gabrielle Roth. De vijf ritmes zijn vloeiend, staccato, chaos, lyrisch en stilte. De eerste track was er al en een prototype en beluisterd: dansbare tribale folk. Dit project zal, eenmaal gerealiseerd, hoogstwaarschijnlijk onder de naam Jovica Storer uitgebracht worden en de werktitel is momenteel Celebrate Life.

Omdat het voor Peter de eerste KQC was en hij nog niet vertrouwd was met het eigen werk van Joost en Pieter werd ook nog even geluisterd naar de eerste track van het RGBW project van Cycles Of Moebius. Een review hiervan van een iemand aan de andere kant van deze planeet:
Belgian label Colours is a collective of ambient electronic artists running a small, virtual enclave for like-minded practitioners of fine sonic art. Cycles of Moebius obviously embrace a pretty committed and focused work ethic; their debut, a massive four CDR work called RGBW, plays like a compendium of electronic music’s rich heritage from the 70s onwards. CoM comprise a duo of enterprising synth boffins who not only lovingly embrace the potent tempos beloved of so many classic ambient purveyors, but do so without the slightest bit of pretension or irony; electronic music, plain and simple, indulging in styles past minus categorical baggage, erected with clean hands and composure.Encompassing individual tracks, mini-suites, and suites, often blending tracks together into a unified whole, RGBW has it all in one massive package: post-Namlook ambient, widescreen cinematic atmospherics, Berlin School-inflected sequencer riffing, nostalgic 90s beatstuff, and just about every sub-genre you can pack in-between. Throughout the journey, many delights await, such as the various “Cycle” tracks, both in their numbered and ‘re’-cycled forms, spin colorful threads of analog and digital gossamer into tapestries of engaging rhythmic patterns and deep-space calisthenics. Nearly four hours of music herein, and not a duff note in the bunch. 
Tenslotte werden nog 2 tracks van het nog niet uitgebrachte Otto van Sjoko beluisterd. Weirde dansbeukers... Otto moet ooit de opvolger van Elmo worden (http://www.deejay.de/TS003_-_Sjoko_-_Elmo_-_12inch__122800)

Dan kwam er nog een ontdekking: Steve Brand is een Amerikaan waarvan we het volgende kunnen lezen op Discogs:
A lifelong artist and musician, based in Roeland Park, Kansas, USA, Steve Brand originally recorded and released in the experimental realm under the name “Augur,” with more than 20 limited edition releases on various independent labels. In 2003, Steve began creating in the “ambient” genre under his own name. He describes this change in moniker and musical expression as “Part of the process of moving out of my head and more into my heart.” Since then, Brand has issued a number of self-released disks, as well as a number of solo and collaborative releases on the esteemed U.S. labels, Hypnos and AtmoWorks, and the Italian label, Afe. Most recently on Relaxed Machinery and his own label, Pioneer Light Music.
Augur is ons compleet onbekend en Steve Brand evenzeer. Maar nu niet meer. Steve maakt heel goede ambient in de traditie van Steve Roach en Amir Baghiri, maar dan met een eigen touch, die je moeilijk kunt beschrijven, maar die je wel hoort. Zeeeer goede ambient die we warm aanbevelen!
We beluisterden het album Our True Nature uit 2012.

De klassieker van vanvond staat op naam van het trio Boris Blank, Carlos Peron en Dieter Meier. Onder de naam Yello brachten ze vanaf de jaren 80 weirde elektronische dansmuziek uit en waren ware pioniers: ze maakten techno en trance lang voordat die termen bestonden. We kozen hun debuut album Solid Pleasure dat dateert uit 1980.
Discogs link: https://www.discogs.com/Yello-Solid-Pleasure/master/35165
Spotify link: https://play.spotify.com/album/7HQSerWzaqtCRsaaMG3unZ

De volgend kreun zal doorgaan op woensdagavond 5 oktober en zal volledig gewijd zijn aan het getal 23.

zondag 19 juni 2016

KQC 21 - 2 juni 2016

Op donderdagavond 2 juni werd er weer eens lustig op los gekreund:

Het weekend ervoor, nl. op 28 en 29 mei was RSL JAZZ 2016 doorgegaan en we waren van de partij. We startten deze luisteravond met een aantal highlights van dit schitterende festivalleke dat dit jaar op de kop van de vaart in en naast de oude Hanekop gebouwen doorging (http://www.roeselarejazzfestival.be/)

Zondagnamiddag speelden Tuur Florizoone(accordeon), Eric Vloeimans(trompet) een ronduit schitterende set. België-Nederland, maar dan anders. De Nederlandse trompettist Eric Vloeimans raakte vooral bekend met zijn akoestische band Fugimundi en het elektrische Gatecrash. Daarnaast waagt hij zich ook graag aan boeiende randprojecten. Nadat hij enkele opnames van de Belgische Tuur Florizoone hoorde, wist hij dat hij de juiste man had gevonden om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Sinds de muziekscore voor de film ‘Aanrijding in Moskou’, is Tuur Florizoone toegetreden tot de galerij van accordeonisten waarmee zowat de hele Europese muziekscène mee wilt samen werken.
We beluisterden om nog een beetje uit te bollen van de vorige KQC die volledig aan soundtrakcs gewijd was een aantal tracks uit de soundtrack Aanrijding in Moscou van den Tuur en ook den Eric mocht niet ontbreken: hij speelt mee op het album Zapping van Furio di Castri.
Links voor Tuur Florizoone: Aanrijding in Moscou
https://aventuramusica.bandcamp.com/album/aanrijding-in-moscou
https://www.youtube.com/watch?v=JL-cp5tHVUw
https://www.youtube.com/watch?v=24UiUS_BkiU
https://www.youtube.com/watch?v=9d9OtxmSkpA
https://www.youtube.com/watch?v=-IDgvkg1Cf8

Links voor Furio di castri: Zapping
https://www.discogs.com/Furio-Di-Castri-Zapping/release/2387012
http://www.jazzitalia.net/recensioni/zapping.asp#.V1Ln7FWLSBY
http://www.allmusic.com/album/zapping-mw0001670728
https://www.womex.com/virtual/promo_music/furio_di_castri/zapping


Ook op zondagnamiddag speelden LABtrio. LABtrio (Lander - Anneleen - Bram) is samengesteld uit drie avontuurlijke musici met een verschillende persoonlijkheid. Hun muziek werkt verfrissend en evolueert constant. Met door urban styles beïnvloede jazzklanken, die flirten met underground, hip-hop en elektronische muziek, brengt dit trio naast eigen composities ook frisse versies van bekende jazznummers. LABtrio is opgericht in 2007 en heeft ondertussen een opmerkelijk muzikaal parcours afgelegd. Nog maar pas nadat ze opgericht werden, ontvingen ze de Dexia Classics (2008). In 2009 werden ze uitgeroepen tot beste groep op de Brusselse Jazz Marathon en op het Tremplin Jazz d’Avignon festival in 2011 wonnen ze zowel de jury- als de publieksprijs. Dankzij deze laatste prijs, mochten ze hun eerste album opnemen bij Studio la Buissone, Pernes-les fontaines in Frankerijk. Hun eerste album “Fluxus” werd uitgebracht in oktober 2013 (Outhere records) en wordt beschouwd als één van de beste cd’s van 2013. Begin dit jaar verscheen opvolger “The Howls Are Not What They Seem”. Lander Gyselinck (°1987) is een bekende artiest in de Belgische jazz en improvisatie scene. Hij haalde zijn masters diploma bij Stéphane Galland en Kris Defoort aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel (BE) en won de prestigieuze Toots Thielemans Jazz Award. Hij studeerde aan de New School for Jazz and Contemporary Music (New York) met docenten als Dan Weiss, Reggie Workman en pendelt sindsdien tussen New York en Europa. Hij speelt in de band STUFF. (glitch-hip hop) en is lid van diverse andere bands, zoals het Kris Defoort Trio (jazz) en Ragini Trio (traditionele Indiase muziek). In de zomer van 2015 noemde Focus Knack als de beste drummer uit zijn generatie. Anneleen Boehme (°1989) is één van de zeldzame vrouwelijke contrabastalenten in België. Ze is klassiek geschoold en studeerde jazz bij Frans van der Hoeven op het conservatorium van Den Haag (NL) bij Hein van de Geyn. Ze studeerde ook aan het conservatorium van Antwerpen (BE) bij Nicolas Thys, waar ze in 2015 afstudeerde. Anneleen is vooral bekend als contrabassiste bij LABtrio, maar speelt ook samen met het Rob Banken Quartet en de jonge pianist Harrison Steingueldoir. Tenslotte richtte ze onlangs ook zelf haar eigen basquartet op. Bram De Looze (°1991) studeerde jazzpiano aan het Lemmens Instituut bij Ron Van Rossum, en verhuisde in 2012 naar New York om er -samen met Lander- les te volgen bij jazzlegendes als Reggie Workman, Marc Copland, Uri Caine, enz. Bram is momenteel lid van verschillene bands als Dr Hocevar Trio, Robin Verheyen Duo, De Looze / Machtel / De Waele, Sander De Winne Group en een nieuwe septet met Bram De Looze, Robin Verheyen, Bo van der Werf, Gebhard Ullmann, Lester St-Louis, Daniel Levin en Flin Van Hemmen.

De grote verrassing op zaterdag tijdens RSL JAZZ 2016 kwam van de schitterende solo act van
Guillaume Perret. Wat hij allemaal uit zijn sax haalde was ronduit fenomenaal.
Guillaume Perret & The Electrip Epic is een Franse jazz fusion band, opgericht in 2008. Het ging hard voor saxofonist Guillaume Perret, want In 2012 sleepte hij al een nominatie voor de “Victoires du Jazz” in de wacht. Perret houdt ervan nieuwe geluiden te ontdekken en ermee te experimenteren. Wawa-pedaal, distortion, elektrische effecten … het zijn maar enkele middelen waarmee Perret zijn notenuniversum verruimt. Zijn muziek valt dan ook moeilijk in een genre onder te brengen. Noem het liever een zintuigelijke ervaring. Maar als we dan toch een poging moeten doen dan houden we het op een mix van contemporary Jazz, funky grooves en screaming metal. Krachtig, kosmopolitisch, subtiel en charmerend. In het nieuwe album Free gaat Perret op zoek naar de essentie van zijn muziek. Opgevat als filmmuziek is Free een reis door diverse landschappen en emoties.
We beluisterden een aantal track van het magistrale Open Me. Dit is een album vol ronduit schitterende psychedelische fusion.
Links:

Tenslotte moet we ook nog aandacht besteden aan het buitenbeentje op het festival: Azure Mortal. Azure Mortal is een nieuw project van Dirk 'Buscemi' Swartenbroekx. Wat begon in 2011 als een avant-gardistisch elektronisch experiment voor het schrijven van soundtracks voor installaties, films en tentoonstellingen groeide intussen uit tot een volwaardig dark ambient project mét live band. Geïnspireerd door de muziek van Nurse With Wound, Throbbing Gristle, Ornette Coleman en Steve Reich verscheen in maart 2014 het mini-album The end of society, tevens de soundtrack bij het werk van beeldend kunstenaar Rudi Eurlings. Niet veel later volgde vinyl single 3 piano piece/The conversation naar aanleiding van Record Store Day 2014. Momenteel presenteren zij hun eerste Langspeler 'Duivels' (Consouling Sounds). Buscemi(turntables/electronica), Ben Van Camp(gitaar) , Dirk Jans(drums), Peter Verdonck(saxofoon), Ernst Löw(spoken word).
En dat was dan ook het album dat we beluisterden tijdens deze KQC avond. Het is een heel goede ambient CD met een duister kantje...
Links:

Dan werd het tijd voor andere koek, al waren we met Azure Mortal al aardig in de buurt van wat Kleistophobia met hun Cinematouraphic electronic music CD single brengt. Pats kreeg dit als extraatje toegestuurd bij een mailorder en het kleinood bevat zes korte elektro-akoestische schetsen die zo van een of andere soundtrack geplukt zouden kunnen zijn. Boeiende ambient met een donker kantje.
Links:

Dan was het de beurt aan Jacky 'bakerman' om ons te verassen met 2 CD's die produced werden door wijlen Peter Kuhlman aka Pete Namlook. Het eerste album heette Wandering Soul en is van Peter Kuhlman (Pete Namlook) & Alban Gerhardt (cello). Het tweede heet The Sunken Road en is van Peter Kuhlman & Juergen Rohberg & Lucia Menze. Beide albums zijn van heel hoge kwaliteit: ambient om U tegen te zeggen. Hieruit blijkt nog maar eens dat Peter veel te vroeg gestorven is.
Wandering Soul links:

Op Planet Mu verscheen in 2008 van Sunken Foal het album Fallen Arches. Mooie electronica met a touch of glitch & leftfield. Bij Boomkat kun je hierover het volgende lezen:
Sunken Foal is a project fronted by Dublin producer Duncan Murphy, who surrounds himself with a supporting cast of collaborators and additional musicians, all helping to forge a compelling hour's worth of guitar-driven electronics. Although the press blurb would bill Murphy as an Irish Fennesz, such claims are largely without foundation and these pieces have more in common than conventional song structure than anything the Austrian guitar/laptop maven has ever released. Opener 'Dutch Elm' is a decent enough showing, bringing together hushed vocals, acoustic guitar and piano for a sedate five minute meander. 'Cash Poor' continues in this sort of vein, bringing to mind Colleen in its elegant confluence of shambling instrumentation. Of course this wouldn't be Planet Mu without a few choppy beat details circulating, and sure enough 'A Bear In The Hermitage' (that would have livened up Russian Ark no end) and 'Rikkic' both fit that bill, serving up bristling electronic rhythm sections, but it's the compositions that follow the same sort of blueprint as 'Can't F*ck The Moonlight' (blissfully unrelated to the similarly titled Leann Rimes top 40 troubler) whose poly-instrumental strangeness proves the biggest draw.

Cycles of Moebius zullen dit jaar weer van de partij zijn op de volgende tentoonstelling van Opinions Of Art, waarvan de vernissage met live-act van het duo Jovica Storer - Lounasan zal doorgaan op 17 september. Als voorsmaakje werd er genoten van een paar schetsen die als achter- of voorgrond zullen fungeren... het thema deze keer is "Bevlogen"... meer hierover later nog.

The Dead Sea van Xela is "A blood drenched voyage into the realms of experimental psychedelic noise with your spirit guide". Elektro-akoestische beklijvende weird ambient die niet mag ontbreken in deze Kreun tussen Quark en Cluster...
Op allmusic lezen we het volgende over dit album:
Inspired by sources as varied as Goblin's scores for Dario Argento's gory classics to Wolf Eyes' unearthly electronic noise, Xela's The Dead Sea is a concept album about a sea voyage overtaken by zombies. Stories like this don't usually end well, and neither does this one; doom is telegraphed with every track, from "The Gate" -- which begins the album with droning strings that give off vibrations of dread like heat shimmer -- to the chilling finale, "Briefly Seen." Often, the album feels like a field recording of rusty chains, ill winds, and lost souls. Though The Dead Sea is far darker than Tangled Wool or For Frosty Mornings and Summer Nights, it shares Xela's attention to mood and sonic detail, teeming with writhing textures and percussion and haunting melodies that occasionally bob to the surface. Decaying sea shanties like "Creeping Flesh" and "A Floating Procession" would almost be jaunty, were it not for the unsettlingly deep basslines that shadow them. Even the prettiest tracks, such as the acoustic guitar-based "Linseed" and "Drunk on Salt Water," boast enough creepy, half-heard moments that they don't offer respite from the itchy, insectoid noise of "Wet Bones" and "Sinking Cadavers"' icy electronics, both of which evoke the zombies' slow but inevitable approach. It all culminates on the outstanding "Humid at Dusk," an eerie folk-noise battle between maritime acoustics and undead electronics. Ultimately, The Dead Sea is more spooky than terrifying; after all the buildup, some more intense scares would've been satisfying. Still, the album does a remarkably good job of conjuring up extremely vivid, ghastly images (like the one on its brilliant album artwork) and making you look around every once in a while to make sure everything is all right. Bleak, beautiful, and fascinating, this is Xela's most ambitious and accomplished work yet.

De post rockende drones Godspeed You! Black Emperor kwamen reeds aan bod in een eerdere Kreun, maar hun nieuwe album Asunder, Sweer And Other Distress (2015) moest er toch van komen. Ze moeten maar niet zo goed zijn, dus we moeten ze spelen... tis hun eigen schuld.
'Asunder, Sweet And Other Distress' finds Godspeed in top form; a sterling celebration of the band's awesome dialectic, where composition, emotion and 'note-choice' is inextricable from an exacting focus on tone, timbre, resonance and the sheer materiality of sound. 
Links:


Een uitstapje naar Finland waar Ektroverde in met het album Pingvin een statement deed. Een originele mix die doet denken aan de Doors met een Theremin erbij en geteleporteerd naar de jaren negentig. Van deze soort maken ze er te weinig.
Links:

Dan was het plots al weer vrij laat en werd het tijd voor de klassiekers. Jullie lezen het goed klassiekers met een S op het einde, 2 klassiekers in plaats van ééntje.
De eerste klassieker kwam van Pere Ubu en betrof hun debuut album The Modern Dance (1978). Een weird album van een al even weirde band die na 40 jaar nog altijd actief blijkt te zijn en nog geen milimeter afgeweken zijn van het genre dat ze 40 jaar geleden speelden. Weirde new wave punk met nen heel serieuzen hoek eraf. De wacko stem van David Thomas is iets heel speciaal en je bent er voor of ertegen. Het blijft een feit dat deze muziek je niet onbewogen laat.
Links:

De tweede klassieker van deze KQC was het eerste album van This Mortal Coil: It’ll end in tears. Verschenen in 1984 bevat het allemaal covers van oude tracks gespeeld door artisten die in die tijd getekend hadden bij het 4AD label. Hemels mooie tracks. Kippevelmuziek...
Links:

Op naar de volgende KQC, die zal doorgaan voortaan op woensdagavond. De eerstvolgende keer op woensdagavond 3 augustus. Intersse om er ook bij te zijn? Email joost(punt)carpentier(apestaartje)gmail(punt)com.

zaterdag 30 april 2016

Donderdag 21 april 2016 - KQC @ The Movies

Op donderdagavond 21 april was het weer eens hoogtijd om te Kreunen tussen Quark en Cluster. Om ons toch een beetje binnen de perken te houden werd er deze keer gekozen om de focus te leggen op filmmuziek. Onder het genot van heerlijke rose & rode wijn uit Hongarije en Portugal en als afsluiter hemelse vanille whisky luisterden we naar volgende meesterwerkjes:

Various ‎– Cinema De Funk - Soundtrack Grooves 1968-1976 Volume Three (zie: https://www.discogs.com/Various-Cinema-De-Funk-Soundtrack-Grooves-1968-1976-Volume-Three/release/2305852)

John Lurie ‎– Down By Law (zie: https://www.discogs.com/John-Lurie-Down-By-Law/master/40937)

Neil Young ‎– Dead Man (zie: https://www.discogs.com/Neil-Young-Dead-Man/master/38607)

Various ‎– Invisible Soundtracks: Macro 2 (zie https://www.discogs.com/Various-Invisible-Soundtracks-Macro-2/release/91969)

Jónsi & Alex: Manhattan soundtrack (zie: http://www.soundtrack.net/tv/manhattan-series/ of http://pitchfork.com/news/54915-sigur-ros-jonsi-and-alex-somers-to-score-tv-show-manhattan/)

Hans Zimmer ‎– Green Card (Original Motion Picture Soundtrack) (zie https://www.discogs.com/Hans-Zimmer-Green-Card-Original-Motion-Picture-Soundtrack/master/283097) (met een heel goed nagebootste trein)

Cliff Martinez ‎– Solaris: Original Motion Picture Score (zie https://www.discogs.com/Cliff-Martinez-Solaris-Original-Motion-Picture-Score/release/5154739)


Alexander Balanescu Featuring The Balanescu Quartet ‎– Angels & Insects ( zie https://www.discogs.com/Alexander-Balanescu-Featuring-Balanescu-Quartet-Angels-Insects/release/125801)

Lisa Gerrard And Pieter Bourke ‎– The Insider (Music From The Motion Picture) (zie https://www.discogs.com/Lisa-Gerrard-And-Pieter-Bourke-The-Insider-Music-From-The-Motion-Picture/master/154316)

Various ‎– Music From The Motion Picture "Any Way The Wind Blows" (zie https://www.discogs.com/Various-Music-From-The-Motion-Picture-Any-Way-The-Wind-Blows/release/546342)


Philip Glass ‎– Koyaanisqatsi (Original Soundtrack Album From The Film) (zie https://www.discogs.com/Philip-Glass-Koyaanisqatsi-Original-Soundtrack-Album-From-The-Film/release/63473)

Zoals jullie kunnen zien was het weer meer dan de moeite waard! Op naar de volgende!

zondag 6 maart 2016

KQC 4 februari 2016 - elektronisch schemerlicht & duisternis

Op 4 februari 2016 werd de nieuwste telg van Een Kreun Tussen Quark en Cluster boven het doopvond gehouden. Pats, Jacky en Joost konden een nieuwe telg in de familie verwelkomen: Peter. Er werd op de gebruikelijke wijze genoten van een menu vol lekkere oor- en andere spijs... een overzicht.


Richard James aka Aphex Twin heeft op een paar anonieme soundcloud accounts heel wat oudere lost tracks gepost. Hij mocht de avond openen terwijl het volk toekwam en zich nestelde... zeer herkenbaar, en tegelijkertijd zeer goed ook...
Links:
http://www.discogs.com/artist/45-Aphex-Twin
https://www.discogs.com/artist/4399640-user18081971
https://www.discogs.com/artist/4229683-user48736353001

Sneaker Pimps is een trip hop groep uit Engeland. Na 4 albums, waarvan het vierde nooit het daglicht zag, hield de band het voor bekeken en startte de zanger Chris Corner zijn eigen project onder de naam IAMX. In 2015 verscheen zijn zesde kindje dat de titel Metanoia meekreeg. We genoten van de eerste track ″No Maker Made Me″ en de 2 laatste ("Surrender" en "Wildest Wind"). Heel goede electropop zoals ze die anno eenentwintigste eeuw horen te maken.
Metanoia links:
https://en.wikipedia.org/wiki/Metanoia_(IAMX_album)
https://www.discogs.com/IAMX-Metanoia/master/893364
https://play.spotify.com/album/5xXnCgPnJZgTnMgu1qfxID
Sneaker Pimps links:
http://www.discogs.com/artist/5870-Sneaker-Pimps
https://en.wikipedia.org/wiki/Sneaker_Pimps
https://play.spotify.com/artist/1EJWNhiYbOyeUHbsS7Kp1P

Die Form moet niet voorgesteld worden aan de liefhebber van electro, zeker niet als hij dan ook nog eens graag heeft dat er een hoek af is. Die Form is niet vies van SM, necrofilie, sodomie en andere seksuele buitenissigheden. Daarnaast maken ze ook schitterende muziek: electro, noise, ambient, experimental, ze zijn niet in een vakje te plaatsen. Die Puppe II, een remastering met extra tacks van hun debuut album Die Puppe dat in 1982 verscheen in 2001 en is een aanrader voor een liefhebber van het genre.
links:
http://www.dieform.net/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Die_Form
https://en.wikipedia.org/wiki/Die_Form
https://www.discogs.com/Die-Form-Die-Puppe-II/release/83123
https://play.spotify.com/album/7cHfyVvvKGsuzXNbk7hWmr

Om even in hetzelfde electro sfeertje te blijven, maar het toch net wat gezelliger te maken dan de escapades van Die Form zakken we daarna af richting Autstralië, waar een ander collectief onder de naam Severed Heads met hun dubbel LP Clifford Darling, please don’t live in the past een pareltje neerpootte in 1985. Dit is een must have voor iedere liefhebber van schitterende wacko toestanden en sublieme electro/industrial.
Links:
https://www.discogs.com/Severed-Heads-Clifford-Darling-Please-Dont-Live-In-The-Past/master/89283
https://nl.wikipedia.org/wiki/Severed_Heads
https://severedheads.bandcamp.com/
https://play.spotify.com/artist/2eNJIWt0LUATAgrC6fALrH

Retro techno-trance was wat we toen te horen kregen onder de vorm van nieuw unreleased materiaal van Sjoko, een van de aliasen van ondertekende (http://www.c-o-l-o-u-r-s.com/artists/sjoko). Joris, de pa van Joost (mezelf dus) is lid al heel lang lid van de diaclub van Ardooie (http://www.ar-difo.be/). Elk jaar geven ze een show ergens in oktober. Dit jaar zal het een montage worden van een uitstap in september 2015 naar de abdij van Fontenay te Marmagne in Frankrijk (http://www.bourgondie-toerisme.com/ontdek-bourgondie/plekken-waar-u-niet-omheen-kunt/trekpleisters/INCONBOU000V500220/detail/marmagne/de-abdij-van-fontenay). De montage en rustig voortkabbelenede achtergrondmuziek zal gemaakt worden door Joost. We beluisterden hiervan een voorsmaakje.

Carlo Luzi is een Italiaan die met zijn elektrische gitaar drone muziek maakt onder de naam Acheloo. De CDR Cycle verscheen in 2009 (Sidereal Blakk SBK004). Deze CDR beluisteren is een onvergetelijke trip in een vreemd universum op een onbekende planeet... onbeschrijfelijk mooie dark/lightness! Een of het hoogtepunt van de avond! Warm/koud aanbevolen!
Info van het label zelf:
" 'Cycle' is the fourth album of Carlo Luzi under the alias Acheloo. This is a wonderfully dark ambient album, the mixture of electronics and guitar create wonderful soundscapes.  The sound cyclicity in every track is the recurring element and the thematic constant, as in the tracks titles, is present in various cultures and various ambits: an ancient Chinese numeral system ("ten"), the basic units of time -60 seconds, 60 minutes, 24 hours- can all perfectly divide by twelve ("twelve"), the Tonalpohualli, the Aztec Calendar, has cycles of 13 numbers ("thirteen"), in Christian symbolism there are 9 orders of angelic choirs in 9 circles of heaven and 9 orders of devils within 9 rings of hell ("nine"), the sun spot cycle is 11 years ("eleven")."
Links:
https://soundcloud.com/siderealblakk/cycle-preview
https://www.discogs.com/artist/1165807-Acheloo
http://www.dronerecords.de/album.view.html?album=11862

We laten Henrik N. Björkk het zelf zeggen:
"After almost 14 years of existence it is time to retire Toroidh. 
It has been a rough ride, but also a great one. Of all the musical projects I/we have been involved with, this must be the most misunderstood one. This is actually one of the reasons we are terminating it. We refuse to let the music become a vehicle of politics. We thought that naming the debutalbum “Those who do not remember the past are condemned to repeat it” and calling the tracks “Never again I-IX” would be an indicator that the music was not glorifying any specific standpoint, but we were wrong. 
Let it be known once and for all that the music of Toroidh dealt mostly (but not exclusively) with the turmoil of Europe during the world wars, but it was intended as a soundtrack to the stupidity, wars and chaos – not a political standpoint.
 
With that said – we salute all of you who supported Toroidh over the years – labels, fans, promotors, radiostations and zines."
Hij komt uit Zweden en heeft heel wat projecten op zijn naam. Daarvan is Toroidh er eentje met de focus op industrial. Segervittring dateert uit 2007 en verscheen op het Belgische Neuropa Records.
Links:
http://www.neuroparecords.com/products.php?NRP20&osCsid=ivca9i9cha0snu6fth8mph8o05
https://www.discogs.com/Toroidh-Segervittring/release/1018882
https://www.discogs.com/artist/89788-Toroidh
http://nordvargr.bandcamp.com/

Het ondertussen legendarisch Engels avant-garde label Touch heeft al heel wat meesterwerkjes uitgebracht. Eentje daarvan is Diluvial van Bruce Gilbert and BAW. Experimentele minimale field recording achtige opnames die een bevreemdende sfeer creëren waar we allemaal van houden...
Links:
http://touchshop.org/product_info.php?products_id=619
https://www.discogs.com/Bruce-Gilbert-And-BAW-Diluvial/release/4774966
https://play.spotify.com/album/7bRk7XAvp18JAo0x6Wmv3S

November Növelet ‎is van Duitsland. Met hun in 1999 verschenen CD From Heaven On Earth baarden ze een mooi experimenteel/industrial album dat helemaal niet misstaat op een KQC vol elektronische schemermuziek... onbekend en onbemind, maar echt wel heel goed!
Links:
https://www.youtube.com/watch?v=9YZvBjYYW8I
https://www.discogs.com/November-N%C3%B6velet-From-Heaven-On-Earth/release/246643

Dan werden we overvallen door complete duisternis: Aegri Somnia met hun album Monde Obscure. We beluisteren de laatste 2 tracks van dit album: Portal Pt. 1 en Portal Pt. 2. Deze donkere imaginaire soundtrack verscheen op Cryo Chamber en wordt sterk aanbevolen, net zoals vrijwel al het werk dat op de label verscheen... zeker checken dus!
Links:
https://play.spotify.com/album/4hWx6P2A4UYv8fcI19Mgmz
https://cryochamber.bandcamp.com/album/monde-obscure
https://www.discogs.com/Aegri-Somnia-Monde-Obscure-/release/7079401

David Sylvian is geen onbekende in KQC en kreeg al meerdere vermeldingen in deze blog. Hij werkt ook mee aan het album Pearl / Umbra van Russel Mills / Undark, een vergeten album uit 1999 vol ambient, trip hop en andere electronica die toen schering en inslag was. Een ware revelatie! Als je dit kunt vinden, moet je er eentje van aanschaffen!
Links:
http://www.discogs.com/artist/35803-Russell-Mills-Undark
http://www.allmusic.com/album/pearl-umbra-mw0000262329

Op 19 maart 2016 gaat de volgende editie van Cosmic Night door, deze keer weer in een kapel en wel in Gent (https://www.facebook.com/CosmicNightsBelgium). Allen daarheen! Het beloof een boeiende sfeervolle avond te worden. Premonition Factory is een van de namen op de affiche en we genoten van The Theory Of Nothing, een CD uit 2012.
"For Premonition-Factory mastermind SJAAK OVERGAAUW, staying true to the emotional  resonance and sonic foundations of the ambient genre has always been essential. At the same time, merely paying homage has never been enough for him. Over the course of four albums within two years, he has come ever closer to carving out a distinct style of his own, fusing the sound of legends like Brian Eno and Steve Roach with an uncompromising live approach:
One of the best opportunities to see this philosophy in action was the Antwerp Ambient event, organized by Overgaauw himself at his former home town's most prestigious live space, Luchtbal."
Links:
https://www.facebook.com/CosmicNightsBelgium
http://premonitionfactory.com/
https://play.spotify.com/artist/5nsBUqqnxHOIMTsiCn4Pou
https://www.youtube.com/watch?v=hfCC6Dj9rBI

Atoi of Ambient Temple of Imagination bracht in 2001 op The Foundry het remix album Zero Point - Lessons in being nothing uit. De namen van de remixes spreken voor zich: Vidna Obmana, Steve Roach, Stephen Kent, Robert Rich, Not Breathing en Thermal. Kortom alle groten in het genre samen op 1 ablum. Deze dwarsdoorsnede mag niet ontbreken in de collectie van de liefhebber!
Links:
https://atoi.bandcamp.com/album/zero-point-lessons-in-being-nothing
https://www.discogs.com/Seofon-Zero-Point/release/23389
http://www.allmusic.com/album/zero-point-lessons-in-being-nothing-mw0001189969

De klassieker van de avond werd deze keer een dark ambient album voordat het genre bestond. Dogs Blood Rising dateert uit 1984 en is het eerste volwaardig album van Current 93, dat uit de ruïnes van Throbbing Gristle ontstond rond spilfiguur David Tibet. Later gingen ze de dark folk toer op, maar op dit album blinken ze uit in het spotten met het christendom door gregoriaanse gezangen door de mallemolen te jagen en daar anti-christ schreeuwerijen bovenop te plooien. Het laatste nummer, een cover van The Sound of Silence van Simon & Garfunkel is een hoogstandje van sublieme verwringing!
Links:
https://play.spotify.com/album/0EyiwSap1y0rr3yScSqCXD
https://www.discogs.com/93-Current-93-Dogs-Blood-Rising/release/104016

En toen was het gedaan... tot de volgende, ergens in april!